MENOPOZ

• Menopoz : En az 12 aylık adetsiz bir dönemin takip ettiği veya iki yumurtalığın (overin) cerrahi olarak çıkarıldığı son adettir.
  • Perimenopoz : Doğal menopoza girmeden hemen önceki dönemde görülen, değişikliklerin başladığı ve en az 6 yıl süren geçiş dönemidir ve menopozdan sonraki 1yılı kapsar.
  • Oluşturulan Menopoz : Overleri ortadan kaldıran veya overlere ciddi olarak hasar veren tıbbi tedaviler veya cerrahi bir müdahale sonucu ortaya çıkan menopozdur.
  • Prematür (erken) Menopoz : 40 yaş ve öncesinde görülen menopozdur.
  • Postmenopoz : Menopozdan sonraki yılları kapsar.

Menopozun Fizyolojisi :

• Yumurtalık foliküllerinin kaybı, yumurtalık hormon üretiminde yavaş bir azalmaya neden olur. Bu durumda adetin kesilmesi ve çocuk sahibi olma yeteneğinin kaybıyla sonuçlanır. FSH>40 olarak ölçülür. Kilo alımı, deri ve saç değişiklikleri, kuru göz sendromu, vaginal kuruluk, kemik kaybı gibi vücut değişiklikleri görülür.

Menopoz Tedavisinde Amaç :

• Menapoza bağlı şikayetler ( ateş basması, terleme, çarpıntı, uyku bozukluğu, dikkat dağınıklığı, ci,nsel isteksizlik )
  • Postmenopozal kadınlarda oluşan osteoporoz, kalp ve damar hastalıkları ( koroner kalp hastalıklağı, inmeler, venöz tromboemboliler, diabetes mellitus, ruh durumu depresyonu, idrar eksikliği ve demanstır.

Müdahaleler ve Önemli Pratikler:

• Kadının kar/zarar profiline göre tedavisinin bireyselleştirilmesi, tedavinin :  Hormon tedavisi (HT) formülleri, veriliş yolları, tedavi zamanlaması
  • Estrojen tedavisi (ET) ve estojen , progesteron tedavisi (EPT) kullanım süreleri
  • Vulvar ve vaginal kuruluğu olan kadınlarda ET
  • Erken menopozlu kadınlarda HT
  • Transdermal ( cilde yapıştırılan ) ve düşük doz oral estrojen verilmesi ile ilişkili yararların önemi

Sonuçlar ve Öneriler :

• HT ( hormon tedavisi ) kullanımında tedavinin birleştirilmesi önemlidir. Kadının sağlığını, yaşam önceliklerini kalitesini, bunlar kadar venöz tromboz riski, koroner arter hastalığı riski, inme ve meme kanserleri gibi kişisel risklere göre tedavi bireyselleştirilmelidir.
  • Tedavi için önerilen süre kombine estrojen progesteron tedavisi (EPT) ve estrojen tedavisi (ET) için değişiklik göstermektedir. EPT kullanım süresi 5 yıllık kullanımla gelen meme kanseri riski ve artmış meme kanseri mortalitesi ile sınırlanmış iken, ET ortalama 7 yıllık kullanımda ve 4 yıllık takip sürecinde daha avantajlı kar/zarar profiline sahiptir. Bu durum ET’nin kullanım süresinde daha fazla esenliğe olanak sağlamaktadır.
  • ET vulvar ve vaginal kuruluk belirtilerinin en etkin tedavisidir. Sadece vaginal şikayetlerin var olduğu durumlarda düşük doz vaginal ET önerilmektedir.
  • HT için uygun olan ve prematür veya erken menopoza giren kadınlar en az ortalama doğal menopoz yaşına (51) gelinceye kadar HT yi kullanabilirler. Daha uzun kullanım, şikayetlerin yönetimi için düşünülebilir.
  • Hem transdermal, hem düşük doz oral estogen standart dozdaki oral estrogene göre venöz tromboemboli ve inme riski ile daha az ilişkilidir.